woensdag 28 juni 2017

Rob Kentie en de Julikever



Ik had er nog nooit van gehoord, maar een bevriende mede fotograaf/digitale films maker Rob Kentie kwam deze reusachtige kever met de afmeting van een 2 euro stuk brengen. Dat is ronduit leuk en aardig van hem en ik dank hem voor deze moeite. Rob is een goede verteller en we zien hem graag komen. Helaas was ik niet thuis, maar Paula gelukkig wel. Bedankt weer Rob, ik heb er een serie van 80 foto's van kunnen schieten.

Ik dacht dat het een dode was maar zodra ik hem oppakte begon hij te trappelen met zijn pootjes en geluiden te produceren die mijn opoe met houten been ook altijd maakte na het nuttigen van een bord kapucijners. 

Een soort combi tussen gepruttel en gegrom. Enfin, ik dacht je pruttelt maar aan, het waait toch dus hup, op de sneeuwbal en later op de papaver en dan maar lekker een paar foto’s schieten. Ik vind het wel een geslaagde missie deze Julikever.

Het verspreidingsgebied van de julikever is zuidelijk Midden-Europa, de Kaukasus en Noord-Afrika. In Noord-Duitsland en Nederland is de soort inmiddels zeldzaam doordat zijn leefgebied te sterk is aangetast. De kever wordt in Nederland gevonden in het duingebied.
Ik zal haar met zorg naar de zanderige strandjes brengen aan de rivier de Lek, zodat ze wellicht daar een mooi plekje vinden kan voor eventuele gezinsuitbreiding…